Slýchán, slýchati, slyšení, slyšeti: Staří Izraelci považovali slyšení za něco, co se týkalo člověka v jeho celosti. Nedospěli k novodobému názoru, že v člověku je jakési psychické ústředí [mozek nebo mysl], jež třídí různé vjemy podle toho, z jakých smyslových orgánů přicházejí. Celé tělo bylo sídlem osobnosti a každý jeho úd a orgán byl neodlučitelnou součástkou jednotné, nerozdělené osobnosti [viz Pedersen, Israel I—II]. Celá osobnost člověka mohla být soustředěna i v činnosti jediného orgánu těla. Slyšení mohlo tedy vyjadřovat všecku duševní činnost člověka. Podle
Job 12:11 ucho nezachycuje jen zvuk, nýbrž zkouší, rozeznává slova, tak jako patro v ústech rozeznává chuť pokrmu [sr.
Job 34:3]. Uchem přijímá služebník rozkazy svého pána. Chtěl-li tedy dobrovolně zůstat navždy v jeho službě jako poslušný služebník, dal si před svědky špicí probodnouti boltec na znamení, že mu bude patřit nadobro celou svou bytostí [
Exod 21:5n]. Slyšet někoho znamenalo současně poslouchat; slyšení = poslušnost [
1Sam 3:9]. To nám pomůže rozumět biblickým místům, kde se mluví o slyšení Božího slova.
Neboť ve SZ na rozdíl od soudobé orientální i řecké mystiky, v níž jde o vidění božstva jako nejvyšší zkušenosti v náboženském životě, je zdůrazněno slyšení Božího slova. Biblická zbožnost je zbožnost, soustředěná na slovo Boží, na jeho slyšení, a tudíž poslušnost. Už to, že sz kult byl bezobrazový, ukazuje tímto směrem. Izraelec sice vidí skutky Hospodinovy, jeho slávu [sr. Jb 38-40;
Isa 40:26nn;
Matt 6:26nn], ale vidět Boha bylo něco zcela mimořádného a přímo zničujícího [
Gen 32:30;
Exod 3:6;
Judg 6:22n]. O Mojžíšovi se sice praví, že s ním Hospodin mluvíval tváří v tvář [
Exod 33:11], ale připomíná se, že to bylo něco naprosto výjimečného [
Num 12:6 -
Num 12:8] a že viděl pouze hřbet Hospodinův [
Exod 33:20 -
Exod 33:23]. Svatého Boha nemůže beztrestně spatřiti lidské oko [
Isa 6:5], tj. hříšný člověk poskvrněných rtů. Teprve tenkrát, až lidé budou zbaveni hříšnosti, tedy v eschatologické době, kdy Bůh sám přijde k Siónu, bude lze mluviti o vidění Boha [
Job 19:26n;
Ps 17:15;
Isa 60:1nn]. Tím více se však ve SZ mluví o slyšení Boha. Bůh s Mojžíšem mluvil [
Exod 33:11] a vidění Boha se stává jen rámcem pro sdělení revelačního slova [
Exod 3:1nn;
Isa 6:1nn;
Ezek 1:1nn;
Amos 9:1nn]. Bůh se zjevuje prorokům, aby jim sdělil své slovo. Celá sz zbožnost je zahrnuta ve výzvách: »Slyš, Izraeli« [
Deut 6:4 -
Deut 6:9; sr. 11, 13-21;
Num 15:37 -
Num 15:41], »slyšte slovo Hospodinovo« [
Isa 1:10;
Jer 2:4;
Amos 7:16], »slyšte nebesa a ušima pozoruj země, nebo Hospodin mluví« [
Isa 1:2]. Neodpovídat na Boží oslovení, neposlouchat Slovo je hlavním hříchem nevěrného Izraele [
Jer 7:13;
Hos 9:17]. To, co Bůh žádá, bylo oznámeno, takže člověk je bez výmluvy [
Mic 6:8]. Proto
Jer 6:10 mluví o »neobřezaných uších«, jež nejsou s to slyšeti slovo Hospodinovo. Mají je v posměchu a nelibují si v něm [sr.
Isa 6:10].
Lze rozeznávat čtyři způsoby, jimiž sz lidé postřehovali Boží slovo. Nesmíme však zapomínat, že nelze vždy mezi těmito způsoby jasně rozlišovat, poněvadž se mohly udát současně. Především jde o přímé slyšení. Zdá se někdy, jako by proroci postřehovali hlas, který se jim ozýval zvenčí [
Hab 2:1; sr.
Jer 23:18].
Amos 3:7n [sr.
Gen 12:28 -
Gen 12:30] přirovnává tento hlas řvaní lva, ale podle
1Kgs 19:12n slyšel Eliáš hlas »tichý a temný« tak zřetelně, že v bázni zavinul tvář svou pláštěm [sr.
Isa 5:9 ;
Isa 22:14]. Ale jde také o nepřímé slyšení při pozorování Božího díla [
Job 37:2 -
Job 37:5;
Ps 77:18n, zvl. pak Ž 29, sr. 68,34 a
Num 7:89]. V
1Sam 3:11 , slibuje Bůh, že učiní takovou věc v Izraeli, že tomu, kdo ji uzří, bude znít v obou uších [sr.
2Kgs 21:12;
Jer 19:3]. Ale někdy i různá obrazná vidění zjevovala prorokům Boží vzkazy [
Jer 1:11n;
Amos 8:1n]. Proroci museli sami vynaložit své mravní i náboženské schopnosti, aby se na základě těchto vidění stali ústy Hospodinovými [
Jer 15:19]. Pro věřící bylo slyšení slova Božího zprostředkováno proroky, inspirovanými Božím duchem. Jasně to naznačuje žádost lidu pod Orébem, aby Mojžíš sám vyposlechl Boží vzkazy a pak je sdělil naslouchajícímu lidu, jenž současně sliboval poslušnost [
Deut 5:27]. Je to zároveň doklad toho, co bylo řečeno, že slyšet znamenalo Izraelci poslouchat.
Také v NZ má slyšení převahu nad viděním anebo je s ním velmi úzce spojeno [sr.
Matt 11:4 ;
Matt 13:16;
Mark 4:24;
Luke 2:20;
Acts 2:33; 1
John 1:1;
Heb 2:3, sr. s
Luke 1:2], což souvisí s tím, že Ježíš Kristus byl vtělené a tedy viditelné, živé Boží oslovení. Nikde nečteme, jak Ježíš vypadal; na tom neměli evangelisté zájmu. Ale vždy se zdůrazňuje, co řekl a co konal [
Matt 11:4nn ,
Matt 11:20nn]. On je rozsévačem slova, protože sám je Slovo. Slyšet jej neznamená jen nezúčastněně naslouchat tomu, co mluví, a co řekl, nýbrž přijmout jej, věřit mu a poslouchat [
Matt 13:1nn;
Mark 4:1nn;
John 5:24 ;
John 6:45]. Tak jest třeba rozuměti výzvě: »Kdo má uši k slyšení, slyš!« [
Matt 11:15 ;
Matt 13:9;
Mark 4:9 ,
Mark 4:12 ;
Mark 8:18, sr.
Jer 5:21;
Ezek 12:2]. Jen ten, kdo slyší a plní rozkazy, výzvy, a přijímá s důvěrou zaslíbení, obsažená ve slyšeném slově, obstojí před Bohem [
Matt 7:24nn; sr.
Rom 2:13]. Poněvadž pak kázání o Kristu je oslovením Božím skrze kazatele, může být pravou odpovědí na ně pouze víra a poslušnost [Ř. 1,5; 10,16nn; 16, 25;
Gal 3:2 ,
Gal 3:5;
1Thess 2:13;
Heb 4:2;
Isa 53:1, sr.
Matt 8:8nn ;
Matt 9:2;
John 12:38n]. Jde o víru ve zvěst, o kázání, jehož cílem je víra. Mít uši a neslyšet znamená odepřít poslušnost a víru [
Mark 4:12 ;
Mark 8:18;
John 8:43 ;
John 18:37].
Tak jako ve SZ bylo [plné] vidění vyhrazeno až eschatologické době, tak i v NZ jest eschatologický věk popisován převážně jako vidění, nikoli jen slyšení [
Matt 5:8;
Mark 14:62;
Acts 4:20;
1Cor 13:12;
Heb 12:14n; 1
John 3:2n;
Rev 22:4]. Snad také připomínky, že učedníci viděli zmrtvýchvstalého Pána, patří do této eschatologické oblasti; neboť zmrtvýchvstání Kristovo je předjímkou eschatologických událostí [
Mark 16:11nn;
Luke 24:34nn;
1Cor 9:1 ;
1Cor 15:5nn]. Zvláště evangelista Jan popisuje pozemského Ježíše z hlediska této eschatologické události, a proto zdůrazňuje vidění [
John 1:14; sr. 1
John 1:1]. Také Ježíš zdůrazňuje tuto stránku, když vybízí posly Jana Křtitele, aby svému učiteli zvěstovali, co slyší a vidí [
Matt 11:4], anebo když blahoslaví ty, kteří vidí a slyší to, co si přáli vidět a slyšet proroci a spravedliví, ale neviděli a neslyšeli [
Matt 13:16nn]. Tím právě se odlišuje SZ od NZ. Ve SZ šlo převážně jen o slyšení slova, v NZ o slyšení i vidění, protože v Ježíši Kristu se vlomila eschatologická skutečnost do přítomnosti. Vina nevěřících byla v tom, že sice slyšeli, ale neviděli to, co na Ježíšových činech mohli vidět, nepodrobili se Božímu zjevení v Kristu Ježíši [Mt 1 1,20nn;
Mark 4:12].
SZ i NZ mluví také o slyšení Božím. I on slyší celou svou bytostí. Slyší-li, znamená to proto obyčejně vyslyšení modlitby nebo úzkostlivého volání [
Exod 3:7, sr.
Acts 7:34;
Deut 5:28;
1Kgs 8:28 ;
1Kgs 20:5;
Ps 22:3 ;
Ps 83:2 ;
Ps 94:9 ;
Ps 143:19;
Isa 1:15 ;
Isa 49:8? sr.
2Cor 6:2], ale také oznámení Božího soudu [
Gen 3:10;
Exod 16:7 ,
Exod 16:12;
Num 12:2;
2Kgs 19:4;
Ps 78:59;
Isa 30:30]. Podobně je tomu v NZ. Ježíš žije v jistotě, že ho Otec vždycky slyší [
John 11:41n;
Heb 5:7]. Podle běžného názoru Ježíšových současníků Bůh hříšníků neslyší [
John 9:31], ale slyší toho, kdo je jeho ctitel a činí jeho vůli [
Matt 6:7;
Luke 1:13;
Acts 10:31; 1
John 5:14nn]. V řečtině je na těchto místech užito různých sloves téhož kořene.
Ostatní výskyty výrazů, uvedených v záhlaví, jsou srozumitelné ze souvislosti.